Få en have

Ventelisten åbner for nye tilmeldinger den 1. april 2025, og vi tager ikke imod nye tilmeldinger før den dato.

Alle vores kolonihaver bliver solgt gennem ventelisten, så hvis du er interesseret i at få en kolonihave i Haveforeningen Oldhøjen, skal du skrives på listen.

Nedenfor finder du svar på de fleste spørgsmål om vores venteliste.

 

Hvornår åbner I ventelisten for nye tilmeldinger?

  • Oldhøjen har en venteliste med 100 medlemmer. Den 1. april hvert år, åbner vi ventelisten for nye medlemmer, og når vi rammer 100 medlemmer på listen, lukker vi igen for adgang. Der er typisk et vindue på 2-3 dage, hvor listen er åben, så et godt råd er at sidde klar ved tasterne den 1. april, hvis du vil sikre dig en plads.

Hvordan tilmelder jeg mig på Oldhøjens venteliste?

  • Når ventelisten er åben for nye tilmeldinger, skal du sende en mail til oldhoejen@gmail.com med dine kontaktoplysninger (Dit fulde navn, adresse, telefonnummer samt mailadresse)
  • Du vil herefter modtage en mail, hvor du vil blive bedt om at indbetale ventelistegebyret på 200 kr. på haveforeningens konto indenfor 3 dage. 
  • Når vi har modtaget din betaling og du har modtaget en bekræftelse fra os, er du skrevet op på ventelisten og du vil modtage en mail, der bekræfter din tilmelding. Vær obs på, at der kan gå nogle uger, før du modtager bekræftelsen.   

Hvordan sikrer jeg, at jeg forbliver på ventelisten?

  • For at bevare din plads på ventelisten, skal du hvert år mellem 1. februar og 15. marts indbetale 200 kr. Vi sender en påmindelse når tiden nærmer sig.
  • Har vi ikke modtaget din betaling senest den 15. marts, sletter vi automatisk din plads på ventelisten.

Hvordan sikrer jeg, at jeg får beskeder, der sendes fra HF Oldhøjen?

  • Det er dit ansvar at sørge for, at vi dine kontaktoplysninger er opdaterede hos os. Hvis vi ikke kan sende mails til dig, kan vi heller ikke sørge for at du får tilbud om havesalg eller påmindelser om indbetaling til ventelisten.
  • Hvis dine kontaktoplysninger skal opdateres, skal du sende en mail til os på oldhoejen@gmail.com 

Hvordan kan jeg følge med i hvilket nummer jeg har på ventelisten?

  • I HF Oldhøjen har vi ikke en offentlig venteliste, og vi svarer ikke på henvendelser om hvilket nummer man har på listen.
  • Hvis du deltager i et Åbent Hus-arrangement ved havesalg, vil der være medlemmer fra bestyrelsen til stede, som kan oplyse hvilket nummer du har på listen på det givne tidspunkt.

Hvornår kan jeg regne med at få tilbudt en have?

  • Så snart du er registreret på ventelisten, vil du modtage tilbud om havesalg.
  • Det er meget forskelligt, hvor mange haver der sælges fra år til år, og det vil derfor også variere hvor mange tilbud om havesalg du modtager på en havesæson.

Hvad koster en kolonihave?

  • Vi har haver i alle prislejer afhængig af husets beskaffenhed. Et kolonihavehus kan koste alt fra 30.000 – 50.000 for et mindre skur til 200.000 – 400.000 for et hus på 40-50 m2 med overdækket terrasse og indlagt el.

Hvad koster det at have en kolonihave?

  • Man køber kolonihavehuset, men lejer haven. Derfor er der udover købesummen en årlig haveleje på ca. 8000 kr., der opkræves i to rater á ca. 4000 kr. (forår og efter).
  • Havelejen inkluderer renovation, containere til grønt affald, leje til Aarhus Kommune, udgifter til kolonihaveforbundet, afdrag på kloakeringslån, osv.

Hvad sker der når en have sættes til salg?

  • Når en have bliver sat til salg, sender vi en salgsopstilling til alle på ventelisten.
  • I salgsopstillingen kan man læse om huset, haven, standen, pris og afledte udgifter. Ligeledes vil der være angivet en dato for Åbent Hus samt en deadline for hvornår man skal melde tilbage, hvis man er interesseret i at købe kolonihaven.
  • Til Åbent Hus-arrangementerne vil det være muligt at se en vurderingsrapport, men den sendes aldrig elektronisk til andre end køber.
  • Når fristen for at melde tilbage er udløbet, tilbyder vi haven til den/dem, der er interesserede i at købe haven, som står øverst på ventelisten.